Ce faci când afacerea ta se dărâmă sau te dărâma?

Afacerile vin si pleacă. Afacerile cresc, stagnează sau mor subit. Afacerile zboară în sus sau în jos. Atunci când mor, afacerile pot lăsa datorii sau nu. Sau victime. Însă cel mai important lucru, afacerile sunt făcute de oameni, pentru oameni și cu oameni. Iar lucrul acesta nu trebuie să îl uităm niciodată.

Relația de confidențialitate pe care o are un contabil cu clientul lui, îi determină pe amândoi să ajungă la intimități și dezvăluiri care nu au legatură cu profesia. De multe ori am comparat nivelul de confidență cu cel care se atinge la spovedanie cu un preot, la terapie cu un psiholog sau la medic cu durerea fizică.

De prea multe ori, am fost în ipostaza de a vorbi, cu balanța în față, despre altceva decât cifre. Știu că nu am abordat niciodată un subiect atât de sensibil, ca dramele psihologice din spatele hârtiilor, dar sunt atât de multe! Și din ce în ce mai dese.

Îmi amintesc cum nu primeam factura de telefonie mobilă niciodată la timp, iar cu vocea jenată, clientul îmi mărturisește că este reținută de soția care verifica apelurile date. Era vremea când operatorul de telefonie trimitea sumarul convorbirilor telefonice. I-am recomandat să imi dea factura, dar să păstreze anexa, așa eram mulțumite cele două femei din viața lui.

Sau cum un cuplu tânar se apucase de afaceri împreună și se certau, scoțându-si ochii, pentru fiecare acțiune sau non-acțiune al celuilalt. Le-am definit sarcinile și „departamentele” de care să raspundă fiecare în parte, făra să interfereze sau să se critice unul pe celălalt. Au reușit să treacă peste probleme, să se casătorească, iar afacerea să meargă bine.

Un alt client se simțea neajutat de asociatul său, mai ales când cel din urmă se bucura de dividende si atât. Ajuns în pragul disperării, i-am explicat care sunt drepturile, obligațiile și rolul fiecaruia. Un asociat asta face – încasează dividende. Dar el, cu rol și de administrator, trebuie să administreze afacerea. A înțeles ce are de făcut și și-a asumat rolul. Am dezvoltat subiectul aici. Poate te ajută să il citesti.

Am întâlnit un client care gestiona cu greu nivelul de îndatorare pe care îl avea afacerea lui la un moment dat. De asemenea, dorea să profite de o oportunitate si să se extindă mai mult decât ar fi putut duce. Atât de mult îl afecta, încât nu mai dormea noaptea. I-am explicat riscurile, provizioanele, gradul de îndatorare și am făcut împreună proiecția eventualei extinderi. Ne-a dat cu virgulă, iar el s-a liniștit.

Un alt client a ratat o lucrare și lucrul acesta l-a doborât. Un om cu principii și valori bine conturate, nu putea admite că a greșit, iar asta îl aruncase într-o depresie profundă. Nu întelegeam de ce nu  răspunde la emailuri, de ce tace. A făcut un efort colosal și mi-a cerut o întâlnire. Stăteam în fața unei umbre de om, care își frământa mâinile, în timp ce făcuse bucăți un servețel. S-a deschis din prima și mi-a zis că viața lui nu mai are sens. Că nu se poate ierta. Că a bagat firma în faliment și nu va mai putea să îsi întrețină familia și nici să își revină. I-am aratat cu balanța în față, că lucrurile stau bine, că nu are datorii, chiar dacă am plâns în hohote după ce am terminat întâlnirea. A luat o pauză și a primit ajutor specializat. Dar știu că după întâlnirea avută, s-a jucat cu copiii lui și a pregătit masa, lucruri pe care nu le mai făcuse de o lună. Iar asta nu se compară cu nimic!!!

Sfaturi pentru antreprenori

  • Vorbește cu contabilul tău despre problemele pe care le ai, chiar dacă au sau nu legătură cu balanța. Au sigur legătură cu tine, pentru că tu ești cel care o conduce.
  • Mărturisește-ți temerile înainte să se adeverească. Fiecare din ele poate avea o rezolvare, o soluție sau un provizion. Doar să nu fie prea târziu.
  • Spune-i contabilului tău ce planuri de viitor ai, că sunt personale sau profesionale. Nu ai idee cât de mult o încadrare sau un detaliu pot fi semnificative pentru vectorul tău fiscal.
  • Cere-i sfatul sau recomandări contabilului tău. Mai are clienți în portofoliu și cine știe ce parteneriat iese. Iar el este bucuros să vadă cum îți crește afacerea.
  • Ascultă-ți contabilul și citește cifrele pe care ți le poate ghici din balanță ca din ghioc. Crede-mă, că știe ce spune.
  • Nu te duce la el după ce ai făcut-o lată. Du-te înainte!

Sfaturi pentru contabili

  • Ascultă-ți clientul. Lasă-l să se deschidă in fața ta. O tăcere poate avea altă semnificație în spate, nu doar că e împrăștiat și nu îți aduce actele la timp.
  • Știu că nu ai pregătire în management, dar o discuție cu toți asociații poate fi edificatoare. Îi poate ajuta să înteleaga care sunt rolurile fiecăruia, înainte să se certe pentru bani și să rupă firma în două.
  • Nici pregătire psihologică nu ai, dar poate e indicat să inviți și soția la o întâlnire. Mai ales dacă platește implantul mamar cu cardul firmei sau dacă are impresia că ai o aventură cu soțul ei, care îți răspunde prea prompt la telefon seara pe 24.
  • Învață-ți clientul să folosească informația contabilă ca să își conducă afacerea. Dacă nu o faci tu, cine vrei să o facă? Dacă îi explici de la început, vei avea în timp un dialog, nu un monolog al surzilor.
  • Rolul tău nu este doar să depui declarații pentru ANAF. Să nu uiți asta niciodată, chiar dacă știu că obligațiile declarative sunt copleșitoare. Dar la fel de bine știu că sentimentul de utilitate poate fi de excepție!

Depresia nu este o poveste, este o boală ca oricare alta. Chiar dacă nu poți pune degetul unde doare, doare peste tot. Nu ignora semnele și nu o trata cu nepăsare. Pentru că este printre noi, chiar dacă nu o vezi.

Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță.

Foto credit: Marius Donici

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura, apasă subscribe!