Primele măsuri pentru starea de urgență în firmă

Mulți dintre noi, antreprenorii, nu mai dormim noaptea și ne frământăm între așternuturi. Cu atât mai mult cu cât s-a instituit starea de urgență și este recomandat să evităm contactul cu alte persoane. Dar a-i spune unui antreprenor să stea și să aștepte, e ca și cum ai rupe aripile unui fluture și l-ai trimite să zboare.

M-am implicat mult în ultimele zile în diverse grupuri de lucru, de sprijin sau, pur și simplu, am răspuns la întrebările celor care nu știu ce să facă, tocmai din nevoia de a face lucruri utile și de a-mi aduce aportul la starea actuală, pe care niciunul dintre noi nu am prevăzut-o și nu am mai trăit-o. Poate ca nu sunt cea mai indicată persoană care să dea sfaturi de afaceri, dar vreau să împărtășesc cu tine deciziile pe care le-am luat în ultimele zile.

Am securizat și protejat personalul

Am trimis personalul acasă, pe unii cu tot cu calculatoare, ca să își continue activitatea de la distanță, iar pe alții pur și simplu să îi știu în siguranță. Pe lângă firma de contabilitate și consultanță fiscală pe care o administrez, mai am un business, acela de restituire TVA, cu un punct de lucru pe aeroport. Tax Free s-a închis pe durată nedeterminată și fără posibilitatea de a obține venituri. Am transmis măsuri de protecție și am promis păstrarea salariilor nemodificate. Pentru mine este important să asigur liniștea și confortul psihic al oamenilor mei, cu toate strângerile de inimă avute sub greutatea lacătului pus. Consider că orice reducere de salariu sau concediere, aplicate din panică, nu fac altceva decât să pornească un val de efecte care se vor răsfrânge tot asupra noastră, a tuturor. Vom rezista atât cât vom rezista, dar vom rezista împreună. Și chiar dacă a fost greu, m-am simțit ușurată.

Am verificat toate lichiditățile avute și creanțele de încasat

Sunt un caz fericit, pentru că am un grad de recuperare a creanțelor ridicat și anual renunț la clienții care nu plătesc la timp. Dar avem și o procedură de implementare a creanțelor care dă roade foarte bune, grație colegei care o aplică cu sfințenie. Acum e un pic cam tarziu să implementezi procedura de recuperare a creanțelor, dar poți citi mai multe lucruri aici.

Am calculat costurile pentru perioada urmatoare

„Cât rezist fără venituri?” era întrebarea care nu îmi dăda pace. Am pus toate lichiditațile la un loc, rezervele personale, dividendele neridicate și am împărțit la cheltuielile lunare. Tocmai achitasem salariile pentru februarie, așa că o perioadă de timp pot să suport toate obligațiile actuale, chiar fără să obțin alte venituri. Dar sunt cazuri grave, am vorbit cu oameni disperați, care nu pot rezista până la sfărșitul lunii.

Am securizat furnizorii strategici și cei de utilități

Cum ar fi ca acum să nu îmi plătesc factura de internet sau furnizorul IT, tocmai când am nevoie de aceste servicii ca de aer? Și nu, nu am cerut nici reducerea chiriilor și nici reducerea facturilor pentru serviciile pe care le plătesc. Consider ca toți, dar absolut toți partenerii mei trebuie să supraviețuiască și să mă ajute la nevoie. Iar pentru asta le voi mulțumi, plătindu-le facturile la timp. 

Am protejat clienții și i-am informat de prioritățile următoare, de programul de funcționare și eventualele restricții sau întârzieri

Săptămâna trecută a fost pentru mine ca o cursa de surfing, mai ales că nu știu să înot, cu lucruri care se schimbau de la o oră la alta și trebuia să schimb direcția. Dar am comunicat clienților toate schimbările pe care le-am luat. Le-am comunicat inclusiv implicarea mea in grupurile de lucru și propuneri legislative. I-am asigurat că ne vom desfășura activitatea chiar și în aceste condiții dificile și că le stăm la dispoziție în viitoarea perioadă.

Am analizat riscurile de neîncasare și blocajul financiar

Acesta a fost cel mai dur exercițiu și, din păcate, nu este doar un exercițiu, pentru ca acum o săptămână nu îmi imaginam că se poate ajunge la stare de urgență. Am făcut cele mai dure proiecții și am trecut pe listă măsurile pentru planul A, planul B, planul C. Nu este ușor să fac un asemenea exercițiu de imaginație, dar este important să iau în calcul toate aspectele care pot minimiza riscurile, până la închiderea finală a tuturor activităților, pe etape și priorități.

Am analizat investițiile în derulare

La unele am spus stop, pe altele le voi continua, pentru că țin de tehnologizare și digitalizare, având ca scop creșterea productivității muncii. Sunt afaceri care vor crește în această perioadă, iar acolo lucrurile trebuie să continue. Și încă ceva, există viață și după Covid, dar trebuie să facem planuri pe termen scurt, pe segmente de maxim două săptămâni. 

Am analizat furnizorii la care am datorii restante

Din nou, sunt un caz fericit și nu am datorii restante la furnizori, bănci sau leasinguri. Dar dacă la tine este cazul, cel mai indicat lucru este să comunici sincer și să găsiți împreună soluții de esalonare a plăților sau amânare a termenelor. A nu răspunde la telefon și a fugi de ele, nu este o soluție, ci o lipsă de responsabilitate. Economia tării este în mâinile noastre și fiecare din noi suntem o rotiță care punem în mișcare această mașină imensă. La fel cum tu îți dorești ca ai tăi clienți să te plătească la timp, fii la răndul tău un client de cuvânt. 

Susține relațiile parteneriale pe care le ai. Și alții te vor susține pe tine.

Cum spuneam anterior, orice decizie pe care o iei, are efecte în lanțul economic. Cum tu ești susținut de către clienții tăi, sunt convinsă că și tu poți susține partenerii pe care îi ai. În opinia mea, cel mai important partener al tău în aceste vremuri este contabilul. Ține legătura cu el și luați împreună deciziile următoare. Plătește-i factura la timp, pentru că acum se informează mai mult decât îți poți imagina și va munci dublu, chiar daca ai acte mai puține. Îți  va da cele mai bune soluții pentru firma ta și vă veți salva împreună de la riscuri. 

Mai mult de atât, să știi că nu am luat alte decizii. Aștept măsurile economice pe care le va lua guvernul și, în funcție de ele, să pot trage cele mai bune concluzii. Am mari speranțe că vor fi consistente și o parte din ele cu aplicabilitate imediată. Deja se vehiculează măsuri interesante de amânarea taxelor, a ratelor bancare, de acordare a ajutoarelor financiare din partea Comisiei Europene. Iar cea mai asteptată măsură pentru mine este reglementarea privind eliberarea certificatului de forță majoră și cadrul legal de aplicare. Abia atunci vom ști cu adevărat ce avem de făcut și care sunt zonele neacoperite pe care le putem proteja. 

E greu ce urmează să-ți cer: să ai răbdare! Știu! Dar dacă am trecut noi peste criza din 2008 – 2012 fără niciun sprijin guvernamental, vom trece si peste situația actuală. Până atunci, sprijină cum poți antreprenoriatul românesc, fă-ți cumpărăturile de la magazine mici, informează-te din surse sigure, ajută alte persoane la rândul tău. Panica și anxietatea sunt mai contagioase decât virusul. Și nu ești singur, sunt mulți oameni dispuși să muncească suplimentar, ca să ajute!

Fii responsabil! Fii flexibil! Fii adaptabil! Fii rațional și nu acționa din impuls! 

Eu îți doresc cash-flow pozitiv și să trecem cu bine!

Mai multe sfaturi serioase vei găsi în Ghidul Antreprenorului Începător și îți mulțumesc pentru comandă!

Trimite-mi un email la valentina.saygo@askfor.ro dacă vrei să stabilim o ședință de consultanță.

Foto credit: Oku

Dă share dacă ți-a fost de folos și îți mulțumesc pentru asta!

Dacă vrei să ținem legătura sau să lași un comentariu, apasă subscribe!

 

 

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Abonează-te la newsletter!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top